Наразі кількість викликів служби 103 збільшилась вдвічі - додались хворі на COVID-19.
Швидка допомога повинна прибувати на термінові виклики в місті протягом 10 хвилин, а на не екстрені - протягом 20. Але, порівняно з іншими роками, у 2020-му завантаженість медиків екстреної допомоги значно зросла. Одна з причин - коронавірус.
За скільки хвилин наразі прибуває швидка і з якими проблемами стикаються медики - з'ясовував сайт ТСН.ua.
У 70% швидка прибуває із запізненням
"Швидка на виклик зараз прибуває, на жаль, тільки в 30% вчасно, вкладаючись в нормативи для міської зони. В 70% прибуття є зі спізненням - деколи на 2 хвилини, деколи на 5 хвилин, а деколи більше", - розповів ТСН.ua в.о. генерального директора Львівського обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Андрій Васько.
Ця ситуація пов'язана з тим, що кількість викликів збільшилась вдвічі: додались хворі на COVID-19. "Ми їх не розділяємо. У першу чергу обслуговуються виклики з дихальною недостатністю, коли є скарги на те, що пацієнт задихається, коли є висока частота дихання, коли сатурація на пульсоксиметрі є нижчою за 92", - сказав Васько.
За його словами, загалом, час прибуття швидкої на виклики до інфікованих коронавірусом залежить від того, де перебуває пацієнт і наскільки терміново його потрібно госпіталізувати.
"Де-факто, якщо виклик зареєстрований через "103" і стоїть в черзі на перевезення до лікарні, і пацієнт не ургентний, то він може чекати і годину, щоб швидка до нього приїхала. Але якщо пацієнт є ургентним - є дихальна недостатність і загроза життю на дану хвилину - пріоритетно автомобіль відправляється туди", - пояснив Андрій Васько.
Він додав, що диспетчери ретельно опитують пацієнта і вирішують, чи дійсно він потребує госпіталізації. Це уточнення може тривати до 10 хвилин. "Значно раціональніше детально опитати пацієнта телефоном, ніж їхати і на місці побачити пацієнта, який просто перехвилювався", - сказав Васько.
За його словами, зазвичай швидка прибуває від 20 хвилин до години. Також Андрій Васько зазначив, що їм не вистачає водіїв швидкої допомоги і самих автомобілів. "Це, скажімо так, наша стандартна проблема. Нам потрібно більше нових машин. Бо, навіть ті автомобілі, які рахуються іномарками, вже наразі виїхали свій ресурс. У них вже такий ступінь зносу, що в європейських країнах вони б вже давно не функціонували", - сказав він.
Чому швидка довго їде на виклик до хворого з коронавірусом
Спеціаліст з медицини невідкладних станів, керівник виїзної бригади київського Центру екстреної медичної допомоги Фелікс Лідерман у коментарі ТСН.ua розповів, запізнення на виклики можливі у разі великого навантаження. Але чергування бувають різні: може бути багато викликів, а можуть бути періоди затишшя.
"У другому випадку бригади нормативу, в основному, дотримуються. У разі великого навантаження запізнення можливі. Але при цьому все одно виклики упорядковані, і на екстрені виклики бригади намагаються надіслати швидко", - сказав Лідерман.
Проте він пояснив, що на виклики до хворих або з підозрою на коронавірус бригади ніяк не можуть приїхати швидко.
"Вони повинні спочатку одягнутися у захисні комбінезони, що займає час. Крім того, на щастя, більшість таких викликів не є екстреними. Тобто, хворий цілком може якийсь час терпіти свою температуру, вживати жарознижувальні. Кисень, на щастя, теж потрібен далеко не всім. Тому, якщо прийдуть одночасно виклик, де буде звучати, наприклад, "погано з серцем, вмирає" або двостороння пневмонія, і вільних бригад не буде, останній виклик може і постояти", - розповів він.
Заступниця директора Одеського обласного центру екстреної допомоги і медицини катастроф Вікторія Медвідь ТСН.ua також пояснила, що кількість викликів на змінах буває різна: десь більше, десь менше. Але навантаження на медиків швидкої дуже велике. "Пневмонії ростуть, звернень багато. З кожним днем все гірше, і гірше", - сказала вона.
За її словами, всі бригади медиків забезпечені засобами індивідуального захисту: є і маски, і щитки, і окуляри, і захисні костюми. "Кожна машина забезпечена киснем, як переносним, так і стаціонарним", - запевнила Медвідь.
За словами Вікторії Медвідь, медики виконують нормативи і намагаються встигнути на виклик вчасно. "У нас по всьому місту є підстанції, вони один одного перекривають на викликах, бригади встигають. Є проблема здати хворого до стаціонару. Може бути таке, що витратимо час через те, що неможливо передати пацієнта", - відзначила вона.
У опорних лікарнях вже не вистачає місць. "Починається з'ясування, куди, в яку лікарню перевезти. Бригада до останнього, поки не передасть хворого, залишається з ним. Пацієнт не залишається без надання допомоги. За нормативами є 15 хвилин, які може швидка провести в стаціонарі. Але, в зв'язку зі сформованою ситуацією, може бути і година, дві", - розповіла заступниця директора Одеського обласного центру екстренної допомоги.
Крім того, за її словами, збільшилась кількість викликів від людей, які виявили у себе симптоми коронавірусу. Проте, як додала Медвідь, в диспетчерській є лікар-консультант, який телефоном інструктує людину і вирішує з нею, відправляти бригаду чи ні.
"Працювати зараз дуже важко морально. Викликів надходить все більше, і більше. Якщо раніше можна було виїхати на пневмонії 1-2 рази на добу одній бригаді, то зараз кожна може зробити мінімум по 5 викликів. І кожен раз це одягання костюмів, щитків, масок...", - поділилася Медвідь.
Нагадаємо, Національна служба здоров'я України надала алгоритм дій, як правильно викликати швидку. Зокрема, у розмові з диспетчером треба називати точну адресу та не перебільшувати ситуації.
Щоб отримати допомогу пацієнту потрібно:
- викликати швидку за номером 103, або це мають зробити його близькі, рідні, оточення (якщо мова йде, наприклад, про ДТП), призначений лікар;
- самостійно звернутись до підрозділу ЕМД.
"Але диспетчер має право відмовити у виклику, який за суттю є необґрунтованим саме для служби екстреної (швидкої) медичної допомоги", - зазначають в НСЗУ.